Wat is een sterk wachtwoord?

In het kader van digitale veiligheid is het zowel zakelijk als privé belangrijk om goede, sterke wachtwoorden te gebruiken. Maar het valt vaak niet mee om die te verzinnen en te onthouden. Hieronder een aantal praktisch tips:

  • Zorg voor een goed wachtwoord. ‘Moeilijke’ wachtwoorden met cijfers, hoofdletters en bijzondere tekens, zijn achterhaald. De kracht van een wachtwoord zit hem in de lengte. Het NIST (National Institute of Standards and Technology) adviseert minimaal 14 karakters. Een handige truc is om wachtwoorden te maken in de vorm van een zinnetje.
  • Gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts.
  • U kunt ook een wachtwoordmanager gebruiken. Hiermee kunt u uw wachtwoorden beheren en nieuwe sterke wachtwoorden aanmaken.

Let op! Ten behoeve van onze Online servers hanteert TimeTell sinds 2019 een minimale lengte van 10 tekens (van toepassing op full user beheerders via een remote sessie). Oude wachtwoorden met minder tekens blijven nog werken, maar bij een wijziging in account, waarbij een nieuwe synchronisatie naar onze server nodig is, zullen kortere wachtwoorden NIET meer worden meegenomen in de synchronisatie.

Meer weten? De consumentenbond publiceerde het artikel ‘Wachtwoord maken & onthouden’.

 

<< Terug naar overzichtspagina Tips van de Helpdesk

Audit Trail

Soms komt het voor dat de beheerder van TimeTell niet kan verklaren waarom er bepaalde boekingen in TimeTell zijn gedaan of gewist. Indien de Audit Trail wordt gebruikt, kan worden teruggehaald wie welke wijzigingen heeft uitgevoerd. De Audit Trail is een handig hulpmiddel, maar wel raden wij aan om deze regelmatig op te schonen. De database van TimeTell kan namelijk snel groeien met gegevens wanneer deze aan staat, wat weer voor een mindere performance kan zorgen. Om te voorkomen dat de Audit Trail onnodig groeit is het belangrijk om zorgvuldig te selecteren welke gegevens ge-audit moeten worden. Het opschonen van de Audit Trail kan in TimeTell worden gedaan via het menu ‘Beheer’ ‘Systeemgegevens’ ‘Audit’ ‘Opschonen’.

 

<< Terug naar overzichtspagina Tips van de Helpdesk

Boeken op een project/activiteit/klant

Soms komt het voor dat een medewerker niet kan boeken op een project/activiteit/klant. Dit komt doordat er op het tabblad ‘’Details’’ is aangegeven ‘’Uren boeken door: Team/Organisatie’’.
De medewerker dient dan te worden toegevoegd aan het tabblad ‘’Team’’. Indien het tabblad grijs, en niet aan te klikken is, staat er op het tabblad ‘’Details’’ een vinkje bij ‘’Erft van’’. In dat geval staat er ook een project/activiteit/klant genoemd achter ‘’Erft van’’. De medewerker dient dan te worden toegevoegd op het tabblad ‘’Team’’ van de/het betreffende project/activiteit/klant die wordt genoemd.

 

<< Terug naar overzichtspagina Tips van de Helpdesk